Pe 23 august 1989, la ora 19:00 aproximativ două milioane de oameni din Estonia, Letonia și Lituania s-au unit, formând un lanț uman de la Tallinn prin Riga până la Vilnius, pe o lungime de 675 de kilometri sau 420 de mile. A fost un protest pașnic împotriva ocupației sovietice ilegale, formând cel mai lung lanț uman neîntrerupt din istorie.
Calea Baltică, cunoscută și sub numele de Lanțul Baltic, a fost organizată pentru a atrage atenția lumii asupra existenței Pactului Molotov-Ribbentrop – un tratat semnat cu 50 de ani înainte, la 23 august 1939, între miniștrii de externe ai Uniunii Sovietice și Germania – Vyacheslav Molotov și Joachim von Ribbentrop.
În protocoalele secrete care au însoțit tratatul de neagresiune, cele două puteri totalitare au împărțit Finlanda, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia și România – cu încălcarea dreptului internațional – în sfere de influență respective, ceea ce a determinat Germania nazistă să demareze Al Doilea Război Mondial la 1 septembrie 1939 cu atacul său asupra Poloniei. Uniunea Sovietică a invadat Estonia și Letonia la 16 iunie 1940.
Calea Baltică a fost organizată timp de șase săptămâni de partidele de front popular din Estonia, Letonia și Lituania – primele mișcări politice necomuniste de la anexarea celor trei state de către Uniunea Sovietică. Organizatorii au cartografiat lanțul, desemnând locații specifice pentru anumite orașe, orașe și sate pentru a se asigura că lanțul va fi neîntrerupt.
În 1989, în statele baltice nu existau telefoane mobile – organizatorii au folosit în schimb walkie-talkie. Momentul exact al demonstrației a fost coordonat de emisiuni radio speciale, iar participanții au purtat cu ei radiouri portabile pentru a fi ținute la curent și pentru a asculta discursurile activiștilor și politicienilor din frontul popular.
Nimeni nu știa dacă va reuși. Dar la ora 19, timp de 15 minute, două milioane de oameni s-au ținut de mână într-un lanț uman de la poalele Toompea din Tallinn până la poalele Turnului Gediminas din Vilnius, traversând Riga și râul Daugava pe drum.
0 comentarii